Savolainen ilmoittautuminen, ilmoittautumisen poistaminen

Käyttäjäpalautteessa on jonkun verran toivottu kolmatta ilmoittautumisvaihtoehtoa. ”Mukana” ja ”poissa” -vaihtoehtojen lisäksi olisi kiva kertoa olevansa ehkä tulossa. Eli savolaisittain: suattaapi olla että tuun vuan suattaapi olla olemattannii.

Tuollainen ”ehkä”-vaihtoehto oli joskus taannoin käytössä webbi-ilmon ensimmäisissä versioissa, mutta otimme sen pois kun pitkällisen järkeilyn päätteeksi päädyimme yksimielisyyteen ominaisuuden turhuudesta. Ominaisuuden turhuus ei ole ihan itsestään selvää, koska monessa joukkueessa on pelaaja tai pari, jotka eivät pysty sitoutumaan treenivuoroon ennen kuin h-hetki on käsillä. Sitoutumiskammoon (jessus – tämä alkaa kuulostaa Demin parisuhdepalstalta) on useita syitä alkaen työpaikan kiireistä ja kalenterihäsläyksestä päättyen beesailijoihin eli siipeilijöihin eli tyyppeihin, jotka suvaitsevat saapua paikalle vain ”ehkä”.

Mutta siis, järkeilymme kulki jotakuinkin tätä rataa: ”ehkä”-ilmoittautuminen kertoo, että (1) pelaaja on tietoinen tapahtumasta ja (2) harkitsee osallistumista. Noh, meillä Nimenhuuto.comissa näkee pelaajan viimeisimmän vierailun ajankohdan, kun joukkueen sivulla vie hiiren pelaajan nimen päälle. Eli tästä voi päätellä, onko pelaaja tietoinen tapahtumasta. Toisaalta voidaan olettaa, että kun pelaaja kerran joukkueeseen kuuluu, niin oletusarvoisesti hän on ”ehkä” osallistumassa joukkueen tapahtumiin. Jos joukkueen ringissä on 15 urheilijaa, niin näistä 15:stä in-ilmoittautujat ovat tulossa varmasti, out eivät varmasti ole tulossa. Loput ovat tulossa ”ehkä” – riippumatta siitä onko ”ehkä” vaihtoehto valittu ilmoittautumisjärjestelmässä vai ei! Jos olisin matematiikan opettaja, niin nyt piirtäisin taululle neliön ja maireasti hymyillen virkkoisin ”Quod erat demonstrandum.”

Ilmoittautumisen peruuttamisen sallimista muutaman hetken ajan olemme pohtineet, mutta käyttöliittymällisesti sellainen on sekava tehdä. Joten vain manageri pystyy nykyisellään poistamaan ilmoittautumisia (tapahtuman omalta sivulta).

Vinkkinä: Monet joukkueet ilmoittavat kaikki pelaajat tapahtuman sivuilta kerralla IN. Eli pelaajan pitää erikseen käydä ilmoittamassa itsensä out jos ei pääse treeneihin. Tuolla vältetään epätietoisuutta ja sitoutetaan pelaajia tulemaan. Tuohon kun vielä lisätään punnerrusrangaistus seuraaviin treeneihin jos ilmo ei ollut kunnossa.

JK

Meillä ainakin ehkä pelaajat merkkaavat IN ja kommenttiin ehkä. Tai siis ne, jotka ovat aktiivisia ilmoittautumisen suhteen. Tämä helpottaa joukkueen johtajan toimintaa kyllä ja on varsin riittävä toiminnallisuus. Jos olisi ehkä vaihtoehto, moni pelaaja merkkaisi sen ja jättäisikorjaamatta sen in/out valintaan. Parempi näin, valinta ehkä arvoa ei tarvita.

HS

Meillä on seurassa tilanne, jossa harjoituksiin saa ilmoittautua vasta 7 päivää ennen kyseistä harjoitusta (välineitä rajattu määrä, ja kaikille halutaan antaa tasapuolinen mahdollisuus osallistua). Muutama jäsen on kuitenkin ilmoittautunut jo kaikkiin tulevan 4 kuukauden harjoituksiin.

Minulla on managerin oikeudet Nimenhuudossa, mutta en pysty siirtämään ihmisiä 'In' laatikosta '?' laatikkoon. Ainoa vaihtohto näyttää olevan siirtää ilmoittautuneet 'Out' laatikkoon. Jos merkitsen heidät 'Out', pystyvätkö he edelleen merkkaamaan itsensä 'In'?

Tarkoitus siis olisi, että he pystyisivät merkkaamaan itsensä vielä 'In' samoihin harjoituksiin, kuitenkin seuran ohjeistuksen mukaisesti vasta 7 päivää ennen harjoitusta.

JK

Kyllä käyttäjä aina voi itse muuttaa omaa ilmoittautumistaan. Eli vaikka joku olisi merkannut Out laatikkoon, voi käyttäjä itse merkata aina In laatikkoon uudestaan.

Yep juurikin näin, pelaajat voivat muokata omaa ilmoittautumista jos ilmo-aika ei ole umpeutunut. Jos managerina haluat siirtää takaisin ?-laatikkoon niin se onnistuu tapahtuman sivulta valitset Ilmoittauttumiset-kohdan alta Pelaajalista. Sieltä voi manageri muokata ilmoittautumisia laajemmin.